کاربرد رنگهای سنتی در برخی از هنرهای صناعی ایران ( مبانی نظری و عملی )

پایان نامه
چکیده

آنچه بیش از هرچیز اهمیت نقش و جایگاه رنگ را در هنرهای صناعی ایران تثبیت می کند ، توجه عمیق هنرمندان و اساتید سنتی در فنون رنگسازی و استفاده از مواد طبیعی در این امر مهم می باشد که متاسفانه امروزه مبانی نظری و مبانی عملی این فن مورد بی توجهی و بی مهری قرار گرفته است . آنچه که امروزه در مقایسه با رنگهای جدید « رنگهای سنتی » خوانده می شود برگرفته از تفاوت در نوع مواد اولیه مصرفی است . مواد مصرفی در ساخت رنگهای سنتی برگرفته از منابع طبیعی همچون مواد رنگزای گیاهی ، حیوانی و معدنی می باشد که هریک بنابر خصوصیات برجسته خود در دست هنرمند رنگساز که بر ویژگیهای هر یک از مواد رنگزا معرفت کامل داشته است ، پرورش و فراوری یافته و متناسب با ماهیت هر یک از انواع هنرهای صناعی به ویژه هنرهایی که رنگ در پیدایش و آفرینش آنها نقش بسزایی داشته همچون نگارگری ، قالیبافی ، سفالگری و کاشیکاری ، شیشه گری ، چاپ قلمکار، نقاشی روی چوب و... بر بسترهای گوناگونی از کاغذ و چوب و پشم و ... در قالب «رنگهای روحی» ، «رنگهای جسمی» و « رنگهای ناری (آتشی) » نمود یافته است .

منابع مشابه

مبانی سنتی هنرهای اسلامی

شکل‌گیری هنر اسلامی بحثی است که از دیدگاه‌های مختلف به آن پرداخته شده است. منظر سنت-گرایانه با نگاهی کل‌نگر و جامع به این مبحث می‌پردازد و ضمن توضیح دربارۀ خاستگاه این هنر به عوامل آن می‌پردازد و سیر تاریخی آن را از این دیدگاه توجیه می‌کند. در نوشتار پیش‌رو، با مبنا قرار دادن آرای اصیل سنت‌گرایان به بحث دربارۀ شکل‌گیری هنر اسلامی پرداخته می‌شود، در همین راستا سیر تاریخی برخی انواع شاخص هنر اسلا...

متن کامل

بررسی اصول مبانی هنرهای سنتی ایران

کتاب هفت اصل تزئینی هنر ایران که به بازنمایی اصول مرسوم در مبانی هنرهای سنتی ایران پس از اسلام می پردازد، کتابی است که توسط نشر پیکره در تابستان سال 1393در 1500نسخه به چاپ رسید و وارد بازار شد. این کتاب را استاد دکتر یعقوب آژند به نگارش درآورده و مشتمل بر مباحثی است که در ۹فصل، در 206 صفحه، و با ارائۀ 130تصویر رنگی و سیاه وسفید، اصول هفتگانه نقاشی ایرانی را به تفکیک مورد بررسی قرار می دهد. مباح...

متن کامل

تأثیر فرهنگ بر زیبایی‌شناسی در تاریخ هنرهای صناعی ایران

فهم ما از زیبایی ریشه‌های فرهنگی دارد. فرهنگ و بازنمودهای فرهنگی، ملاک‌های زیبایی را برای ما درطولِ تاریخ تبیین و تعریف می‌کند. بخش مهمی از ادراک زیبایی یعنی ادراک معنا، نشان‌ها و نمادها علاه‌بر آن‌که در زیبایی‌شناسی واجد اهمیت خاص است، مشخص‌کنندة خصوصیات و چگونگی ارتباط مردم با هنرهای صناعی نیز هست. هنرهای صناعی بخشی یکپارچه از میراث فرهنگی به‌شمار می‌روند و در بررسی زیبایی‌شناسانۀ میراث فرهنگی...

متن کامل

مبانی نظری و کارکردهای عملی جایگاه مخاطب در نگاه سخنوران

مجلس­­گویی ریشه­دارترین سنت فرهنگی و گسترده­ترین شیوه­ نشر و ترویج باورهای دینی، اخلاقی و آیین زندگی است و مهم­ترین ابزار تعلیم و تربیت در گذشته بوده است و آثار بسیاری در ادبیات فارسی برآمده از مجالس عرفانی است. این سنت که هم اکنون نیز یکی از کارآمدترین رسانه‌هاست، بر محور مخاطب شکل می­گیرد و بسیاری از ویژگی­های ساختاری و محتوایی آن، متاثر از نگاه مداوم به مخاطب است. این جستار با گزینش دسته­ای...

متن کامل

مرکزگرایی، تقارن و تکرار در هنرهای سنتی ایران

هنرهای سنتی هنرهای کاربردی هستند که مطابق ذوق و حس زیبایی شناسانه جمعی و براساس یکسری قواعد منظم، منطقی و ریشه دار، در طول زمان‌ها از گذشته تا به امروز ساخته شده و می‌شود. آفرینش هنری در این قلمرو متأثر از سنت‌های تصویری و محتوایی و انتقال‌دهنده آیین‌ها، اعتقادات، اساطیر و به طور کلی علائق و سلایق جامعه سنتی است. این گونه هنرها با همه تنوع و پراکندگی‌شان، هم در صورت و هم در معنا و مفهوم، دار...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023